Ezt olvasta már?

0

"Nekem megmaradt igazi ünnepnek a POSZT" - Interjú Spilák Klárával

Spilák Kláráról - a Pécsi Országos Színházi találkozó sajtófőnökéről - nem is tudtam, hogy Pécsett volt színésznő pályája elején. Beszélgetésünk során kiderül, hogy Sarah Jessica Parker magyar hangja, sokszínű, eszes és tehetséges. Izig-vérig mai, modern nő.

-Az interjúra készülve tudtam meg Rólad, hogy Pécsett játszottál két éven keresztül színésznői pályád elején, akárcsak azt, hogy végül a színpadi színészetet abbahagytad. Hogy is történt?

-’88-ban diplomázta Kerényi Imre volt az osztályfőnököm és Huszti Péter, és az első két évadban voltam Miskolcon aztán a József Attila színházban Budapesten és onnan hívott el Lengyel György –ő volt az igazgató akkoriban - a pécsi színházba. ’90-től voltam itt két évadot a színházban, akkor még itt volt Vári Évi, az Újvári Zoli és a Besi (Besenczi Árpád). Az én debütálásom az Amit a lakáj látott című darab volt, amit Szegvári Menyhért rendezett. Óriási siker lett, akkora siker, hogy ezt az előadást a Budapesti Kamara Színházban is megcsinálta a Szegvári Menyhért, és a Vári Évi és az Újvári Zoli benne is volt. Én nem voltam tagja a színháznak így engem lecseréltek. Aztán nagyon sokat dolgoztam itt az öreg Bagossyval, akkoriban ő csinálta a Harmadik Színházat. Játszottuk Eörsi István Sírkő és kakaó-ját Karczag Ferivel és a nyári színházban a Tettyén Vass Zoltán Ivánnal a Színezüst csehó című zenés darabot, amiben Gergely Robi volt a főszereplő. Igazából itt a színházban kevés és kis szerepeket kaptam. A nyári játékok után Vass Zoltán Iván elment Békéscsabára rendezni az Apassionáta című darabot és elhívott magával. Ez egy abszolút főszerep volt, itt ismertem meg a Gáspár Tibit is. Onnan együtt szerződtünk át Zalaegerszegre. Verebes István ajánlott be minket az ottani igazgatónak, így Zalaegerszegen is eltöltöttem két évadot és csupa főszerepet játszottam: Izoldát, a Mágnás Miskában Marcsát, az Éjjeli menedékben Nasztyát, és volt egy két szereplős Nádas Péter darabunk is. Péter, aki egyébként nem járt bemutatókra azt írta nekem az egyik után, hogy :”Jó volt látni magát és jó lesz elképzelni”. Petri György is akart nekem rendezni egy darabot ennek hatására, de akkorra már úgy tapasztalatam, hogy tök mindegy, hogy mit csinál az ember vidéken, úgy sem látszik. Messze van Budapest és hiába vagyok én adott esetben jobb színésznő, mint akik a fővárosban játszanak főszerepet, nem kellek a szakmának. Úgy gondoltam, hogy én már bebizonyítottam magamnak, mit érek. Kezdett unalmassá válni, tudtam magamról, hogy én egy okos lány vagyok és azt éreztem, hogy elhülyülök, hogy nem tudok mondatokat megfogalmazni, mert nincs használva az agyam.

-Túlságosan irányítottak?

-Igen, a Verebes Istvánt leszámítva, vele fantasztikus volt dolgozni. Én nagyobb kihívásokra vágytam szellemileg. Akkoriban már ismertem a gyerekeim apját – aki Pesten volt – és volt egy nagy autóbalesetem is. Rájöttem, hogy én nem akarom már ezt csinálni, így ’94-ben abba is hagytam és elkezdtem televíziózni. Dolgoztam az MTV-ben, szerkesztettem a nagy múltú Repeta című műsort. Hegyi Árpád Jutocsa 2000-ben felkérte egy barátnőmet, hogy a Miskolcon a Magyar Színházak Fesztiváljának sajtósa legyen, ahova ő elvitt magával, és innen jött 2001-ben a POSZT. Bejelentkeztünk Jordán Tamáshoz, Ránki Júliával, hogy mi szeretnénk a POSZT-ot sajtózni, Tamás pedig mondta, hogy jó, így 2001 óta csinálom. Közben átstrukturálódtam, azaz sokáig nagyon nem hiányzott a színház, aztán amikor meg igen, akkor épp hívtak alternatív társulatba játszani és dolgoztam a TÁP társulatban több évig. Mostanra már az is elmúlt belőlem.

-És akkor most leginkább mivel foglalkozol?

-Leginkább szinkronizálnék, ha lehetne, de nem lehet.

-Miért nem?

-Mert ezt állandóan félreértik az emberek, hisz azt hallják, hogy állandóan te vagy a tévében, de a szinkron pont az a műfaj, ami ugyan rögzítésre kerül, de semmiféle jogdíja nincsen, szemben más ugyanilyen műfajokkal ahol mindenhol van jogdíj, itt nincs. Azaz egyszer elmondasz egy szöveget, azt egyszer kifizetik és hiába adják-veszik egymás között a csatornák, a mozifilmből DVD lesz, a DVD-ből tévé lesz és minket akkor is csak egyszer fizetnek ki. Közben egyre kevesebb a munka ugyanis a megrendelőknek mindegy, hogy ki a szinkronhang, alámennek az áraknak. Tehát olyan emberek szinkronizálnak, akik nálam jóval olcsóbbak. Nem mintha én olyan drága lennék, hiszen az én gázsim sem változott 10 éve, ugyanannyi pénzt kapok egy tekercsért-ami 40 másodperc- az óta. De azokat hívják, akik ezt nálam kevesebbért elvállalják. Az más kérdés, hogy ez hogy hangzik. Ezt mindig el szoktam mondani, hogy olyan, hogy szinkronszínész nincs, ehhez színésznek kell lenni. Persze mindenki meg tud szólalni magyarul, de mégiscsak kell hozzá egy színészi attitűd, pláne egy jó színészt szinkronizálni, ráilleszkedni, hogy a finomságait, az érzéseit visszaadd. Persze egy szappanoperát mindegy, hogy ki szinkronizál, de komoly filmet nem és időnként borzasztó hallani, egy-egy szinkront.

-Akkor mi a főállásod?

-Egy évvel ezelőtt a kultura.hu nevű internetes portál főszerkesztője megkeresett azzal, hogy náluk indul egy videós rovat és mivel én tévéztem és a kultúrát is ismerem, felkért arra, hogy készítsek nekik anyagokat. Most is dolgoztam nekik a POSZT idején, készítettem két anyagot, az egyiket a Zsolnay negyedben az aznapi OFF programokról a másikat pedig itt a belvárosban. Most ez a főállásom, de egyébként meg felháborító az, hogy ebben az országban nem lehet megélni abból, ami az embernek a szakmája. Ki merem jelenteni, hogy én három dologhoz értek: szerintem jó színész vagyok, jó sajtós vagyok, és jó műsorkészítő vagyok. Mégis a hónap végén az anyukámtól kérek pénzt a három gyerekemre, akiket egyedül nevelek. Azt gondolom, hogyha bárhova – keletre vagy nyugatra – megyünk ezekkel a tudásokkal abszolút középszinten lehetne élni, de én nem tudok középszinten megélni, mert lakáshitelem van, ott a három gyerek, és olyan hihetetlenek a terhek. Látszólag sokat keres az ember, de olyan jelentős az, amit tb meg adó formájában be kell fizetni, hogy nem hogy félrerakni, hanem a hónap végéig kihúzni sem tudom.

-És ha a köztévénél vagy a kereskedelmi tévéknél kopogtatnál?

- A köztévénél folyamatos leépítések vannak, így nem kapkodnak egy olyan szerkesztő után aki 99-ben dolgozott nekik utoljára. A kereskedelmi tévébe akkoriban hívtak, de úgy éreztem, hogy azt a reggeli műsort, amibe hívtak nem tudom vállalni. Akkor az volt a divat- most nem tudom, hogy van, mert nem nézek ilyen műsorokat, sőt tévét sem – hogy behívtak oda embereket és a műsorvezetők szerepeltek. Bement oda egy ember, aki nagyon szerette volna elmondani a mondanivalóját, de ott ültek a vicces, helyes műsorvezetők és leugatták, mert az volt a dolguk, hogy viccesek legyenek. Úgy éreztem - hogy az az ember akinek ez fontos, akár vidékről is feljött a tévébe, és szerette volna 3 percben elmondani azt az ügyet amit képvisel,és eközben ő poénosra van véve – hogy én ezt nem tudom az arcommal vállalni. Máshova meg nem hívtak. Én úgy gondolom, hogy az embernek muszáj megújulni, tehát ezek jók voltak, a tévés időszak főleg mert az nagyon kreatív volt. A sajtózás az nem kreatív. De nyilván nem lehet csak egy dologhoz kötődni, a szüleinknek fontos volt még, hogy ha valamit elvégeztek azt végig csinálják. Ez most nem így van, én borzasztóan szeretem az amerikaiakban a mobilitást, az egész életüket ott hagyják, felkerekednek, tovább mennek egy másik városba, egy másik államba, egy új életbe. Az a fajta kényszer, ami bennünk van, hogy van egy diplomám vagy egy lakásom és ahhoz ragaszkodom, szerintem nem jó, mert a megújulás jót is tesz. Színészek, akik szoronganak és szenvednek, hogy milyen boldogtalanok a pályán és meg nem értettek, és nem kapnak szerepet, de nem lépnek, ott maradnak és szenvednek. Ahelyett, hogy azt mondanák, hogy valami másba fognak.

- Ezek szerint téged nem ilyen fából faragtak, el tudod azt képzelni, hogy három gyermekkel tovább állj?

- Én már egy ideje szeretnék elmenni, de nem tudok, mert a gyerekeim kiskorúak, és a volt férjem beleegyezése nélkül nem települhetek ki ebből az országból. Én azt szeretném, elmenni Új-Zélandra, és ott élni. Ott lakik egy barátnőm és ott lakhatnánk, de erre még nincs esélyem, mert a legkisebb gyerekem is 10 éves, egyelőre ide vagyok kötözve.

- Ez nem lehet egyszerű élethelyzet, innen nézve nem bánod, hogy abbahagytad a színészi pályád?

- Nyilván van dolog, amit bánok, de ilyen nagy lépéseket nem. Én viszonylag nehezen hozok meg döntéseket, a színház elhagyása is ahhoz képest, hogy hat évet töltöttem aktívan a pályán, de én azt már a negyedik évben úgy éreztem, hogy nem biztos, hogy itt van dolgom. A gyerekeim apjához is 5 évvel tovább ragaszkodtam - de legalább közben lett egy harmadik gyerekünk – mint ameddig kellett volna, tehát nehezen döntök, de akkor viszont nagyon véglegesek a döntéseim.

- Kicsit beszélgessünk a POSZT-ról. Te hogy látod, mint sajtós az idei és az eddigi színházi találkozókat?

- Azon kevesek közé tartozom, már a szervezők közül, akik az elejétől fogva itt vannak, láttam ezt a 12 évet, nagyon sokat változott. Nyilván nagyon fontos a művészeti vezető személyének a megváltozása, Jordán Tamást váltotta Márta István. De az alatt a 10 év alatt - amíg a Tamás itt volt - is nagyon sokat változott a fesztivál. Úgy indult 2001-ben, mint egy ünnep, tényleg a színházi szakma ünnepe. A Tamás ezt nagyon jól tudta, iszonyatosan jó szervező és életem legjobb főnöke volt. Ide hívott színészeket, csak azért, hogy itt legyenek, nem is léptek föl, csak azért jöttek, hogy találkozzanak, megnézzék egymás előadásait, ez volt az eredeti szándék. De valahogy a 3.-4. évben elmúlt ez a varázs, ez az újdonság, hogy itt együtt lehetünk, együtt kávézunk, és itt töltjük az időt és egyre kevesebben jöttek le csak azért, hogy itt legyenek. Ez a sajnálatos fesztiválműködés kezdett beállni, hogy jövünk, játszunk, megyünk. Nagyon sokat változott maga az OFF is, egyre terebélyesebb lett. Most bekapcsolódott a Zsolnay negyed, és így elszakadt az OFF a belvárostól. Ez egyrészt jó, mert nagyon jó a Zsolnay negyed, de én úgy látom a fesztivál működésében ez nem átjárható. A Zsolnay negyedbe kimenni az egy program. Én kétszer voltam már, és ájultan néztem, szerintem ilyen nincs Európában, egyszerűen elképesztő. De arra, hogy „úristen lesz egy előadás ott is, és ha végeztem, akkor még átérek amoda is” na erre nem jó. Azt láttam, hogy emiatt negyed meg fél házakkal mennek előadások. A pécsiek is mondták, hogy nekik sem jó, mert aki kertvárosban lakik, annak félórát kell várni, két busszal hazamenni. Szóval ezt az utaztatást vagy nagyon meg kellene szervezni vagy nem tudom…

- Színdarabokra sikerült beülnöd, volt rá időd? Mi a „kritikusi” véleményed az előadásokról?

- Keveset láttam, de arra jöttem rá, hogy türelmetlenebb néző vagyok most már, mint voltam. Az évadban is keveset voltam színházban – a koncertekkel is úgy vagyok, hogy három szám után tudom a zenekart – most is úgy éreztem sokszor, hogy már mennék ki. Furcsa ez a válogatás, úgy érzem, hogy nagyon ügyeltek a válogatók arra, hogy egy arányos merítés legyen, de nem feltétlenül kell törekedni arra, hogy a darab beférjen a színház épületébe. Szerintem volt egy kommunikációs zavar a válogatók és a színházi társaság tulajdonosa között, mert ugye az a szándék, hogy az előadások a színházban - tehát a kamarába, stúdióban, a nagyszínházban – kerüljenek megrendezésre. De mindig voltak olyan előadások az eddigi versenyprogramok során amire azt mondta a válogató, hogy ezt muszáj idehozni, ami ezek egyikében sem volt játszható. Tavaly például egy előadást a táncosok próbatermében játszottak, volt egy előadás – Chicagó - amelyikhez a Stenczer kinyittatta a Park mozit, szóval nem létező helyeken is voltak előadások. Most viszont nincs itt egyetlen olyan előadás, ami nem bonyolítható le a színházban. Ezeket a tereket szerintem nagyon szigorúan értelmezték, és azt gondolom, hogy talán így veszett el olyan előadás, aminek itt lett volna a helye.

-Mint például?

-Én nagyon szerettem a Pintér Béláék Kaisers TV Ungarn előadását. Rendkívül szórakoztató, arról szól, hogy1848 van és a szabadságharcot közvetíti a televízió és Kossuth meg Petőfi a televízióban ülnek, a tévében kommentálják az eseményeket, és a bejátszóban hátul látszik, hogy megy a segesvári csata. Szóval iszonyúan szórakoztató és közben meg sok áthallás van benne.

-A színészekkel hogyan jössz ki, mennyire könnyű vagy nehéz „esetek”?

-Én egészen másként kommunikálok a színészekkel, hiszen ismernek, nekik én egy kolléga vagyok. Nagyon sokszor olyan emberek, akik nem adnának interjút másnak nekem rendelkezésre állnak, és így mint sajtófőnök különösen jó helyzetben vagyok, mert ha egy kevéssé ismert műsorkészítő vagy újságíró odamegy hozzájuk, akkor lepattintják nagyon sokszor, de ha én kérem az más. Ma Für Anikóval interjúztam, és mondtam neki, hogy „Anikó te vagy az aki mindig az újságírók rendelkezésére állsz”, mire ő mondta, „nem mindenkinek, de Neked mindig”. Úgy tűnik nekem jobban megnyílnak, nagyobb a bizalom. Tegnap például a Cserhalmival együtt korrektúráztuk az egyik interjúját.

-Nagyon szereted ezt a munkát, ugye?

-Igen, nagyon, mindig van bennem egy űr, amikor elmegyünk innen. Nekem megmaradt igazi ünnepnek a POSZT.

 

Gyenese Andrea







0
0
0


Ön szerint esélyes a Tisza Párt a Fidesz leváltására?




0
0

hírek innen, onnan

Megérkeztek Magyarországra a BYD első komolyabb gyártósori elemei

Egyelőre minden az ütemterv szerint halad, jövőre pedig beindul a gyártás.

A reggeli ital, ami beindítja a testedet: gyömbér, zöld tea, kurkuma és fahéj egy csodás keverékben

Egy jól megválasztott reggeli ital sokszor többet adhat, mint egy gyors kávé, hiszen már a nap elején képes támogatni a tested...

Idióta, állíts ki minket mindannyiunkat. - így reagáltak a Real játékosok a játékvezetésre

A feszültség a Real Madridban a Celta elleni mérkőzésen érte el a csúcspontját, ahol a játékvezető és a meggyőző eredmény hiánya a...

Újabb nagy név távozik az Országos Mentőszolgálattól – itt a hivatalos közlemény

A Szigetvári Mentőállomáson a napokban megható ünnepség keretében búcsúztatták Haris Árpád mentőápolót, aki 46 évnyi szolgálat...

Most érkezett: Ég egy kamion az M5-ösön

A tűzoltók jelenleg három vízsugárral dolgoznak a lángok megfékezésében.

Először csökkent 4 százalék alá idén az infláció

Három havi stagnálást követően tudott csak a drágulás üteme fél százalékponttal csökkeni. Az elemző szerint annak ellenére, hogy a...

Gyorsteszt: BMW M235 xDrive Gran Coupé

A BMW 2-es Gran Coupé a prémium kompakt szegmensben kínál sportos eleganciát korszerű, erős és takarékos motorokkal - négyajtós kupé...

Itt a figyelmeztetés: gyökeresen átalakul a globális pénzügyi rendszer

Az arany befektetői megítélése alapvető átalakuláson ment keresztül Edward Dowd, a Phinance Technologies alapító partnere és a BlackRock...

Égő kamion miatt áll a forgalom az M5-ös autópályán Szeged felé

Három vízsugárral dolgoznak a lángok megfékezésén.

Valóságos háború tört ki a világ egyik legnagyobb médiavállalata birtoklásáért

A Paramount Skydance bejelentette, hogy 108,4 milliárd dollár értékben készpénzes ajánlatot tett a Warner Bros. Discovery...

0

Sport

Megvan, kivel küzd meg a magyar válogatott a világbajnoki elődöntőbe jutásért

Nehéz dolga lesz női kéziseinknek a társházigazda ellen, tekintve, hogy több ezer szurkoló a rivális sikeréért szorít majd.

Szándékos francia vereség? A hollandok jobban örülnek a magyaroknak ellenfélként

A franciák szövetségi kapitánya mellett egy-egy győri játékos, Dione Housheer és Hatadou Sako is értékelt. Megvan a vb-negyeddöntő programja.

HazaiPálya – A bajnokságban is beindult az FTC; Slot elvesztette az öltözőt Liverpoolban

Újra itt a HazaiPálya, a Sportal Tv magyar labdarúgással foglalkozó magazinja, ahol a Fizz Liga 16. fordulójának történései mellett kielemezzük a külföldi top bajnokságokban játszó honfitársaink teljesítményét

Szalah nem hallgatott Szoboszlaira, most drasztikus megoldást javasolnak Slotnak

Nem elég, hogy nem bír kimászni a gödörből a Liverpool, a szélső egy nyilatkozatával még nagyobb zavart okozott.

Szoboszlai Dominik kikérte magának a magyar újságíró véleményét és kommentelt

Nem mindennapi szóváltás történt az egyik közösségi médiumon.

Jamie Carragher, a Liverpool legendája: „Szégyen. A fickó, aki kudarcot vallott a Chelsea-nél”

Jamie Carragher, a Liverpool egykori ikonikus játékosa, jelenleg televíziós szakértő élesen bírálta Mohamed Szalahot, aki a Leeds United elleni 3–3-as döntetlen utáni hétvégi nyilatkozataival felrobbantotta a „vö

Tovább gyűrűzik az országos méretű bundabotrány: húszan már a rács mögött

Két élvonalbeli futballista sem helyezhető feltételesen sem szabadlábra.

Arne Slot megtörte a csendet Mohamed Salah kirohanása után

Arne Slot szerint nem tudja garantálni, hogy Mohamed Szalah valaha is pályára lép még a Liverpool színeiben. A nyomás alatt lévő vezetőedző ugyanakkor hangsúlyozta: „Nem vagyok gyenge.”

Megosztja az uszodát a Milák Kristófnak adott ultimátum

Kemény Dénesnek nem volt olyan alkalmazottja, aki munka nélkül kapott fizetést.

A szakadék szélére került a Real Madrid edzője

A Marca szerint a következő meccsen eldőlhet Xabi Alonso sorsa.

Felfedték a hétvégén rendőrök által bilincsben elvitt angol játékos nevét

Egy válogatott labdarúgót testi sértés és garázdaság gyanújával vettek őrizetbe London központjában szombat hajnalban. Most az is kiderült, hogy Ivan Toney-ról van szó. A szaúdi Al-Ahli csatárát egy elegáns lon

Kifakadása után Mohamed Szalah kikerült a Liverpool Bajnokok Ligája-meccskeretéből

Arne Slotnak fogalma sincs, miért mondta azt játékosa, hogy a „busz alá lökték”.

Bulvár

Megszületett a döntés a műszaki vizsgákról: erre számíts, ha 10 évnél idősebb autód van

Az Európai Unió tanácsa meghozta döntését a műszaki vizsgákról. Mutatjuk, mit jelent ez a magyar autósok számára a gyakorlatban.

Ennyi lehet az új, ingyenes ATM-es készpénzfelvételi határ, lesöpörték a bankok javaslatát

Ezen a héten dönthet a parlament az ingyenesen felvehető készpénzösszeg megduplázásáról

Balázs Klári könnyekkel küszködve szólalt meg Korda Györgyről

Balázs Klári és Korda György 44 éve élnek együtt, és kapcsolatuk ma is ugyanúgy a szeretetről, a hűségről és az összetartozásról szól.

Változás jön a Telekomnál januártól: minden ügyfelet érint

Fontos bejelentést tett a Magyar Telekom.

„Vámszedői” jogokat és többmilliárdos budai villát kapott a Lévai Anikó ismerőse vezette alapítvány, amely mögött a Tiborcz-kör is felsejlik

Ingyen kapta meg a Várnegyedben álló Sőtér-villát a szervezet, amit jövedelmező közfeladattal is ellátott a kormány: tanúsításuk kötelező az építési beruházások jelentős részénél. A főszereplők kapcsolat

„Levetkőztettek, megkötöztek és zsákot húztak a fejemre. Ezt ők fogadásnak nevezték” – civil beszámoló az orosz fogságról

Ljudmila Huszeinova ukrán emberi jogi aktivista öt évig orosz megszállás alatt élt az Azovi-tenger partján, majd orosz katonák letartóztatták. Börtönben töltött éveiről, a férfi foglyokat is érintő szexuális er

Rendkívüli adást jelentett be a közmédia

December 10-én a közmédia a kortárs magyar irodalom kiemelkedő alakjára, az idei év irodalmi Nobel-díjasára, Krasznahorkai Lászlóra irányítja közönsége figyelmét: tematikus filmválogatással tiszteleg a szerző e

Brüsszel reagált Orbán Viktor lázadására

A kormányfő egyértelművé tette: nem hajtja végre a migrációs paktum intézkedéseit.

Ráfizethetsz, ha az önkiszolgáló kasszát választod: kevesen ismerik a pluszköltségek okát

Van, hogy sokkal magasabb a számla összege, ha nem a pénztárosnál, hanem az önkiszolgáló kasszánál fizetünk.

blogmorzsák

Kihalt állatfajok nyomában

A biodiverzitás szűkülése már évezredekkel ezelőtt elkezdődött. Mi köti össze az óriáslajhárt és a dodót?

A vagyonvisszaszerzés útjai

Nemzetközi példák és a kelet-közép-európai igazságtételek tapasztalatai alapján vesszük számba a siker feltételeit.

127 adventi gyertya Kecskeméten

„Te vagy a fény az éjszakéban”!

0






0